Pazarlama Karması (Marketing Mix) kavramı ilk olarak 1964 yılında Advertising Research dergisinde Neil Borden tarafından yayınlanan "The Concept of The Marketing Mix" makalesinde kullanılmıştır. Borden pazarlama karması ögelerini 12 kavram altında açıklamıştır: ürün planlama, fiyatlandırma, markalama, dağıtım kanalları, kişisel satış, reklam, tutundurma, ambalajlama, sergileme, hizmet, fiziksel dağıtım, veri toplama ve analiz.
Pazarlama karmasının pazarlama modeli olarak kullanılması ise Jerome McCarthy tarafından 1960'larda modern pazarlama stratejilerinin pazarlamanın 4P'si üzerinde kurulması gerektiğini vurgulamıştır.
Pazarlamanın 4P'si şu şekildedir:
Product (ürün)
Price (fiyat)
Promotion (tutundurma)
Place (dağıtım)
Product (ürün): Pazarlama kavramının en temel ögesi üründür. Pazara, tüketiciye sunulan değer olarak tanımlanabilir.
Price (fiyat): Ürünün müşteriye maliyetidir. Bir mal veya hizmeti satın almak için ödenen bedeldir.
Promotion (tutundurma): Tanıtım olarak da bilinir. Ürün ile müşteri arasında iletişim kurmaktır. Reklam, halkla ilişkiler, doğrudan pazarlama faaliyetleri gibi tanıtım faaliyetleri tutundurma sayılmaktadır.
Place (dağıtım): Ürünlerin tüketiciler tarafından ulaşılabilir olması için gerekli faaliyetler anlamına gelir. Ürünlerin dağıtım kanallarının belirlenmesi olarak açıklanabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder