Ana içeriğe atla

Pazarlama Karması 4P'nin 7P'ye Evrimi

Pazarlamanın 4P'si product (ürün), price (fiyat), promotion (tutundurma), place (dağıtım) ögelerinden oluşan pazarlama karmasının mallar için geçerli olabileceğini ancak hizmet için yetersiz kalacağını savunan Booms, Bitner ve Magrath bu pazarlama karmasına ek ögeler ortaya koymuştur. 

Bu evrim ile birlikte pazarlamanın 4p'si varlığını sürdürmekle beraber eklenen ögeler aşağıdaki gibidir. 

Participants (katılımcılar)
Physical environment (fiziksel ortam)
Process management (süreç yönetimi)

Pazarlamanın 4P'sinde yer alan ögelerin detaylarını şu linkten inceleyebilirsiniz: Pazarlama Karması: 4P


People (insan): İşletme çalışanları ve müşteriler anlamına gelmektedir. İnsan gücü ile birlikte işletmelerin rekabette farklılaşabileceği kabul edilmektedir. Hizmet pazarlamasında insan oldukça önemli bir konumdadır. Hizmetin kalitesini doğrudan yansıtan bir unsurdur.

Physical environment (fiziksel ortam): İşletme ile müşterilerin karşılıklı etkileşimde olduğu, hizmetin kalitesini etkileyen ve iletişim kurulmasına destek olan bir bileşendir. Çevresel koşullar hizmet kalitesini olumlu ya da olumsuz olarak algılanmasında yönlendirici bir unsurdur. 

Process management (süreç yönetimi): Tüketicilerin ihtiyaç duyduğu ya da istediği zamanlarda hizmetin hazır olarak bulundurulması anlamına gelmektedir. Hizmetin müşteriye sunulurken gerçekleşen tüm faaliyetleri içermektedir. Müşteriden gelen geri bildirimler ve bunlarla birlikte hizmetin iyileştirilmesi durumu da süreç yönetimi içerisine dahil edilmektedir.

Bazı kaynaklarda pazarlama karması Pazarlamanın 9P'si olarak da anılmaktadır. Yukarıda söz edilen 7P'ye ek olarak anılan diğer unsurlar şunlardır: packaging (paketleme) ve public relations (halka ilişkiler)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Pazarlama Anlayışları

Pazarlama, hem işletme hedeflerini yerine getirmek hem de tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamak amacı ile bir değer yaratmak faaliyetleridir. Arz, talep, müşterinin ihtiyaçları vb gibi değişen koşullar dolayısıyla pazarlama anlayışları da zamanla değişim göstermiştir.  1. Üretim Anlayışı 1900 başları-1930 yılları arasında hakim olan üretim anlayışı kitle üretimine dayanmaktadır. Yüksek adetlerde üretim ile maliyet avantajı sağlanması çerçevesinde ortaya çıkmıştır. Bu anlayışın en büyük örneği olarak Henry Ford'un Model T otomobili ile ilgili “İstediğiniz renk araba alabilirsiniz, siyah olmak şartıyla" ifadesi gösterilmektedir. Tüketiciler, pazarla olan ürünü almak durumunda olduğundan, alternatif marka ve model seçeneği bulunmadığından "ne üretirsem onu satarım" düşüncesinde pazarlama faaliyetleri sürdürülmekteydi. İşletmeler açısından talebi karşılayabilmek için seri üretim önem arz ediyordu. 2. Ürün Anlayışı Rekabetin oluşması ile birlikte ürün kalitesi önem kazan...

Modern Pazarlama Karması: Pazarlamanın 4C'si

Değişen pazar koşulları pazarlama karması üzerinde de etkisini göstermiştir. Bilindiği gibi pazarlamanın 4P'si olarak bilinen pazarlama karması merkezde ürün olan bir anlayışı merkezde müşteri olan yeni bir anlayışa dönüştürmüştür. Robert Lauterborn tarafından ortaya koyulan Pazarlama 4C kavramı ile birlikte 4P unsurlarının müşteri merkezli karşılığı aşağıdaki haline gelmiştir. P roduct (ürün) → C ustomer Value (müşteri değeri) P rice (fiyat) → C ost to Customer (müşteriye maliyeti) P lace (dağıtım) → C onvenience (kolaylık) P romotion (tutundurma) → C ommunication (iletişim) Customer Value (müşteri değeri): Mal ve hizmetlerin müşterinin ihtiyacını karşılaması için müşteri için bir değer oluşturması gerekmektedir. Bir ürünün algılanan değeri müşteriden müşteriye göre değişebileceğinden doğru analiz edilmesi önem taşımaktadır. Sunulan değer beklenilen değer ile eşleşmediği durumlarda memnuniyetsizlik durumu ortaya çıkacaktır.  Cost to Customer (müşteriye maliyeti):  Alınan...