Pazarlamanın 4P'si product (ürün), price (fiyat), promotion (tutundurma), place (dağıtım) ögelerinden oluşan pazarlama karmasının mallar için geçerli olabileceğini ancak hizmet için yetersiz kalacağını savunan Booms, Bitner ve Magrath bu pazarlama karmasına ek ögeler ortaya koymuştur.
Bu evrim ile birlikte pazarlamanın 4p'si varlığını sürdürmekle beraber eklenen ögeler aşağıdaki gibidir.
Participants (katılımcılar)
Physical environment (fiziksel ortam)
Process management (süreç yönetimi)
Pazarlamanın 4P'sinde yer alan ögelerin detaylarını şu linkten inceleyebilirsiniz: Pazarlama Karması: 4P
People (insan): İşletme çalışanları ve müşteriler anlamına gelmektedir. İnsan gücü ile birlikte işletmelerin rekabette farklılaşabileceği kabul edilmektedir. Hizmet pazarlamasında insan oldukça önemli bir konumdadır. Hizmetin kalitesini doğrudan yansıtan bir unsurdur.
Physical environment (fiziksel ortam): İşletme ile müşterilerin karşılıklı etkileşimde olduğu, hizmetin kalitesini etkileyen ve iletişim kurulmasına destek olan bir bileşendir. Çevresel koşullar hizmet kalitesini olumlu ya da olumsuz olarak algılanmasında yönlendirici bir unsurdur.
Process management (süreç yönetimi): Tüketicilerin ihtiyaç duyduğu ya da istediği zamanlarda hizmetin hazır olarak bulundurulması anlamına gelmektedir. Hizmetin müşteriye sunulurken gerçekleşen tüm faaliyetleri içermektedir. Müşteriden gelen geri bildirimler ve bunlarla birlikte hizmetin iyileştirilmesi durumu da süreç yönetimi içerisine dahil edilmektedir.
Bazı kaynaklarda pazarlama karması Pazarlamanın 9P'si olarak da anılmaktadır. Yukarıda söz edilen 7P'ye ek olarak anılan diğer unsurlar şunlardır: packaging (paketleme) ve public relations (halka ilişkiler)
Yorumlar
Yorum Gönder