Ana içeriğe atla

Pazarlama Nedir?

Pazarlama mal ve hizmetlerin üretildiği noktadan tüketiciye ulaşıncaya kadar geçtiği kanallar ile bu geçişle ilgili olarak yapılan eylemlerin bir uyum ve bütünlük içinde ele alınması bilimidir. Başka bir deyişle pazarlama iki ya da fazla taraftan birinin kendi ihtiyacını karşılamak amacıyla diğer tarafa değerli bir mal, hizmet veya fikri vererek karşılığında değerli para, kredi gibi bir kazanç elde etmesi şeklinde de tanımlanabilir. 

Akademik olarak en yaygın kullanılan ve kabul edilen pazarlama tanımı ise Amerikan Pazarlama Derneği'nin (American Marketin Association - Ama) 1985 yılında ortaya koyduğu tanımdır. Bu tanıma göre pazarlama kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşabilmeyi sağlayabilecek değiş tokuşları gerçekleştirmek üzere malların, hizmetlerin ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına yönelik planlama ve uygulama sürecidir. 

Pazarlama ile tüketicilerin giderilecek istek ve ihtiyaçları belirlenir ve bu ihtiyaçlara yönelik mal ya da hizmetlerin üreticiden tüketiciye ulaşmasını sağlanır. Bunun yanı sıra tüketicilerde yeni ihtiyaç ve satın alma arzusu isteği yaratan yeni fikirleri ortaya koyar. Pazarlama; işletmelere pazar fırsatlarını yakalamasına, rakiplerinden üstün olma ve dolayısıyla varlıklarını devam ettirme ve kârlılıklarında sürekliliği sağlamalarına imkan verir.

Sanayileşme ve kentleşmenin ardından pazarlama önem kazanmaya başlamıştır. Sanayi devrimi ile artık kitle üretimi yapılabiliyor hale gelince işletmelerin varlıklarını sürdürebilmeleri ve kar edebilmeleri için farklılaşma ve ürünün rakiplere karşı ön plana çıkması da bir zorunluluk haline gelmiştir.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Pazarlama Anlayışları

Pazarlama, hem işletme hedeflerini yerine getirmek hem de tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamak amacı ile bir değer yaratmak faaliyetleridir. Arz, talep, müşterinin ihtiyaçları vb gibi değişen koşullar dolayısıyla pazarlama anlayışları da zamanla değişim göstermiştir.  1. Üretim Anlayışı 1900 başları-1930 yılları arasında hakim olan üretim anlayışı kitle üretimine dayanmaktadır. Yüksek adetlerde üretim ile maliyet avantajı sağlanması çerçevesinde ortaya çıkmıştır. Bu anlayışın en büyük örneği olarak Henry Ford'un Model T otomobili ile ilgili “İstediğiniz renk araba alabilirsiniz, siyah olmak şartıyla" ifadesi gösterilmektedir. Tüketiciler, pazarla olan ürünü almak durumunda olduğundan, alternatif marka ve model seçeneği bulunmadığından "ne üretirsem onu satarım" düşüncesinde pazarlama faaliyetleri sürdürülmekteydi. İşletmeler açısından talebi karşılayabilmek için seri üretim önem arz ediyordu. 2. Ürün Anlayışı Rekabetin oluşması ile birlikte ürün kalitesi önem kazan...

Modern Pazarlama Karması: Pazarlamanın 4C'si

Değişen pazar koşulları pazarlama karması üzerinde de etkisini göstermiştir. Bilindiği gibi pazarlamanın 4P'si olarak bilinen pazarlama karması merkezde ürün olan bir anlayışı merkezde müşteri olan yeni bir anlayışa dönüştürmüştür. Robert Lauterborn tarafından ortaya koyulan Pazarlama 4C kavramı ile birlikte 4P unsurlarının müşteri merkezli karşılığı aşağıdaki haline gelmiştir. P roduct (ürün) → C ustomer Value (müşteri değeri) P rice (fiyat) → C ost to Customer (müşteriye maliyeti) P lace (dağıtım) → C onvenience (kolaylık) P romotion (tutundurma) → C ommunication (iletişim) Customer Value (müşteri değeri): Mal ve hizmetlerin müşterinin ihtiyacını karşılaması için müşteri için bir değer oluşturması gerekmektedir. Bir ürünün algılanan değeri müşteriden müşteriye göre değişebileceğinden doğru analiz edilmesi önem taşımaktadır. Sunulan değer beklenilen değer ile eşleşmediği durumlarda memnuniyetsizlik durumu ortaya çıkacaktır.  Cost to Customer (müşteriye maliyeti):  Alınan...

Pazarlama Karması 4P'nin 7P'ye Evrimi

Pazarlamanın 4P'si  product (ürün), price (fiyat), promotion (tutundurma), place (dağıtım) ögelerinden oluşan pazarlama karmasının mallar için geçerli olabileceğini ancak hizmet için yetersiz kalacağını savunan Booms, Bitner ve Magrath bu pazarlama karmasına ek ögeler ortaya koymuştur.  Bu evrim ile birlikte pazarlamanın 4p'si varlığını sürdürmekle beraber eklenen ögeler aşağıdaki gibidir.  Participants (katılımcılar) Physical environment (fiziksel ortam) Process management (süreç yönetimi) Pazarlamanın 4P'sinde yer alan ögelerin detaylarını şu linkten inceleyebilirsiniz: Pazarlama Karması: 4P People (insan):  İşletme çalışanları ve müşteriler anlamına gelmektedir. İnsan gücü ile birlikte işletmelerin rekabette farklılaşabileceği kabul edilmektedir. Hizmet pazarlamasında insan oldukça önemli bir konumdadır. Hizmetin kalitesini doğrudan yansıtan bir unsurdur. Physical environment (fiziksel ortam):  İşletme ile müşterilerin karşılıklı etkileşimde olduğu, hizmetin ...